شناخت رنگ ها و تاثیر آنها در طراحی کاتالوگ و بروشور
همانطور که می دانید رنگ در طراحی کاتالوگ و بروشور یک ابزار ارتباط بصری بسیار مهم باشد که می تواند به صورت اثرگذاری بر روانشناسی بیننده تاثیر بگذارد. رنگ ها می توانند یک پل ارتباطی بین مصرف کننده با محصول و یا خدمات ارائه داده شده ایجاد کنند و نقشی بسیار مهمی در به خاطر ماندن برند و محصول در ناخودآگاه بیننده داشته باشند.
رنگ ها می توانند تفسیر های گوناگونی داشته باشند از قبیل: سن، ملیت، حرفه، علاقه، و اولویت های شخصی و … که در طراحی کاتالوگ و بروشور بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل شما باید به طور کامل درک دقیقی از محصول و خدمات خود و نیز بازار هدف آن داشته باشید. تیم حرفه ای طراحی کاتالوگ و بروشور با تسلط بر علم روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر مخاطبین بازار هدف، شما را برای داشتن کاتالوگ و بروشور های تاثیرگذار راهنمایی و مشاوره خواهد کرد.
در اینجا یک راهنمای اولیه برای روانشناسی رنگ ها در طراحی کاتالوگ و بروشور را برای شما توضیح خواهیم داد امید است که مورد استفاده قرار گیرد.
۱- رنگ قرمز :
قرمز یک رنگ بسیار خوب برای به هیجان آوردن مخاطبین و جلب توجه آنها است. در حقیقت، اولین دو رنگی که در مغز پردازش می شوند قرمز و زرد هستند. قرمز می تواند برای ایجاد احساس فوریت استفاده شود و در واقع ضربان قلب بیننده را بالا می برد.
انتقالات رنگ قرمز:
هیجان، شهوت، مقاومت، احساسات جنسی، حمله، شجاعت، سرعت، آرزو، دلیری، تصمیم، هوس، انگیزش، حرکت، خطر، سختی، عصبانیت، انعطاف ناپذیری.
۲- رنگ صورتی :
صورتی بر خلاف رنگ قرمز یکی از آرام ترین رنگ هاست. در حقیقت بعضی از وقت ها خلافکار ها را در سلول های صورتی قرار می دهند، زیرا تحقیقات نشان داده است که رنگ صورتی میزان عصبانیت و تهاجم را کاهش می دهد. روانشناسان فهمیده اند که صورتی بالاترین فرکانس رنگی را در برابر روشنفکری دارد، و صورتی برای خریداران سنتی جذاب است.
انتقالات رنگ صورتی: عشق، داستان عاشقانه، نرمی، آرامش، وقار، خنکی، آسودگی، سکون، بی حرکتی، تخیل، سنت.
۳- رنگ آبی :
رنگ آبی ایجاد احساس اعتماد و امنیت می کند. همچنین رنگ آبی طول موج بلندی داشته و از فاصله های بسیار دور نیز دیده می شود. به همین دلیل اکثر چراغ های فرود در فرودگاه ها آبی رنگ است. اما سایه های متفاوت آبی می تواند تاثیر های متفاوتی داشته باشد. برای مثال آبی سلطنتی، خریدارانی که عجله دارند را جذب می کند و برای محصولات پاک کننده مناسب است، در حالی که سرمه ای خریدارانی را که در فکر بودجه شان هستند را جذب می کند و برای لوگو های سازمانی و شرکتی مناسب تر است. بیشتر مردم می گویند که به رنگ آبی بیشتر از دیگر رنگ ها علاقه دارند.
انتقالات رنگ آبی: اعتماد، راستگویی، وابستگی، خنکی، قابل اطمینان بودن، معتمد، دوستانه ، آرام، آسودگی، وقار، آب، جدیّت، قدرت، موفقیّت، حرفه ای بودن.
۴- رنگ زرد:
رنگ زرد اغلب توجه کسانی را جلب می کند که تنها به ویترین مغازه ها نگاه می کنند، و احساس خوش بینی و جوانی را القاء می کند. این رنگی است که با غذا هم خوانی دارد. رنگ زرد روشنفکران را جلب می کند و می تواند تمرکز را بالا برده و اگر در جای نامناسب استفاده شود دیدن آن سخت می شود. زمانی که با رنگ زرد روبرو می شوید، مغز سروتونین بیشتری آزاد می کند (احساس خوب شیمیایی طبیعی). زرد خلاقیت را بالا برده و فعال می کند.
انتقالات رنگ زرد :
خلاقیت، گرمی، شادی، تشویق، نور خورشید، جوانی، خوش بینی، امید، غذا، محرک، توسعه، کنجکاوی، بازیگوشی، سرگرمی، انرژی، راحتی، صدای خنده، لحظات خوب.
۵- رنگ سبز :
سبز رنگ طبیعت، بوم شناسی و رنگ ثروت است. این ساده ترین رنگ برای پردازش مغز است. رنگ سبز تیره برای افراد محافظه کار، مذکر، طبیعی و جذاب بوده حال آنکه سبز روشن عموماً برای اتاق های بیمارستان ها استفاده می شود تا تاثیر آرامش بخشی داشته باشد. همچنین رنگ سبز روشن در محیط های خرده فروشی برای ایجاد آرامش استفاده می شود و یک رنگ دوست داشتنی برای رنگ غذا نیز مناسب هست. از سایه های تیره تر برای نشان دادن استحکام و تاثیر استفاده کنید. سبز با خوش شانسی، سخاوت، باروری و حتی حسادت و رشک در حالت منفی نیز در یک دسته جای می گیرد.
انتقالات رنگ سبز :
طبیعت، صلح، پرورش، هارمونی، بازیافت، خوش شانسی، سخاوت، باروری، رشک، نگهداری، مردانگی، آرامش، رشد، فراوانی، شفا، زندگی، تعادل، جوان سازی، پایداری، تاثیر.
۶- رنگ نارنجی:
رنگ نارنجی خریداران را به طور ناگهانی جذب کرده و ایجاد یک فراخوان به حرکت می کند مانند خرید، فروش یا متعهد شدن. می تواند برای ایجاد حرکت و انرژی بدون اینکه بیننده مقاومت کند مورد استفاده قرار گیرد. می تواند یک وضعیت و رفتار جدید را ایجاد کند.
انتقالات رنگ نارنجی : جنبش، پر توانی، دوستانه، دعوت، گرما، خلاقیت، حاصلخیزی، اشتیاق، بازیگوشی، شعله وری، لحظات خوش، ماجراجویی، رفتار و روش.
۷- رنگ بنفش :
دختران جوان مرتب رنگ بنفش را به عنوان رنگ مورد علاقه شان انتخاب می کنند. این رنگ فعالیت های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است فعال می کند. رنگ بنفش می تواند مسایلی مانند راز، خرد و احترام به همراه داشته باشد. بنفش رنگ سلطنت است و معمولا برای محصولات ضد پیری و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. سایه رنگ های تیره تر می تواند نشان دهنده ثروت و خوش گذرانی باشد در حالی که سایه رنگ های روشن تر به بهار و داستان های عاشقانه اشاره دارد.
انتقالات رنگ بنفش:
سلطنتی، ثروت، شکوفایی، راز، احترام، خرد، حل مشکلات، نجابت، وقار، فراوانی، خلاقیت، تخیل، خوش گذرانی، بهار، داستان عاشقانه، روحانیت، عدالت، خیال پردازی، رویا، زنانه.
۸- رنگ سیاه :
رنگ سیاه عموماً برای بازار محصولات خوشگذرانی استفاده می شود، این رنگ قدرتمند و براق است و برای رساندن توانایی و قدرت استفاده می شود. سیاه یک رنگ جدی است و با هوشمندی در یک دسته قرار می گیرد.
انتقالات رنگ سیاه: خوشگذرانی، قدرت، توانایی، بدی، هوشمندی، وقار، گمراه سازی، راز، مدرن، نازکی، براقی، رسمی، تحریف، محرمانه.
۹- رنگ خاکستری :
خاکستری نشان دهنده خنثی بودن و آرام بودن است. این یک رنگ خوب در طراحی نیست اما برای نشان دادن کیفیت نامناسب چیزها مناسب است.
انتقالات رنگ خاکستری : قابل استفاده، خنثی، میانه راه، سنین پیری، مرگ، مالیات، کمبود انرژی، رکود، خونسردی.
۱۰- رنگ قهوه ای :
رنگ قهوه ایی بیان کننده پایداری، تجربه و راحتی است. همچنین برای بیان کردن طبیعت، دوستی، راستگویی و زمین مورد استفاده قرار می گیرد.
انتقالات رنگ قهوه ای : پایداری، طبیعت، دوستی، زمین، قبیله ای، بدوی، سادگی، تجربه، راحتی.
همانطور که اشاره کردیم رنگ ها معانی ناخودآگاهی را انتقال می دهند، بنابراین می توانند یک ابزار روانشناسی بسیار قوی در طراحی کاتالوگ و بروشور باشد. رنگ ها می توانند پیام های مثبت و منفی برای مخاطیبن ارسال، آنها را به خرید کردن تشویق کند یا از آن باز دارد، اعتماد را توسعه و یا کاهش دهد، و حتی فعالیت های شیمیایی را در مغز تحریک کند.
تیم حرفه ای طراحی کاتالوگ و بروشور، شما را برای یک انتخاب مناسب رنگی برای کاتالوگ و بروشور مد نظرتان همراهی خواهد کرد.