طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ نیاز به دانستن نکات و مقدماتی در زمینه طراحی و چاپ دارد که در این نوشته از وب سایت https://catalog-design.ir سعی داریم به این موضوع پرداخته شود.
همانطور که در مطلبی با عنوان کاتالوگ یا کالانما چیست ؟ مفصل درباره ماهیت اصلی یک کاتالوگ توضیح داده شده است، به منظور یادآوری میتوانید پاراگراف زیر را مطالعه کنید :
کاتالوگ یا ( کالانما ) در واقع یک محصول کاغذی در اندازه های استاندارد و متشکل از چندین صفحه میباشد که به طور کلی با هدف معرفی محصولات یک تولید کننده و یا معرفی خدمات، امکانات و دیگر جزئیات طراحی و چاپ میشود. در صورتی که هدف طراحی از کاتالوگ موارد تجاری، تبلیغاتی و نهایتا جذب مخاطب نیز باشد در کاتالوگ ها از تصاویر، رنگ ها و طراحیهای جذاب جهت معرفی هر چه بهتر نیز استفاده میشود.
حال با توجه به این دانسته ها در مرحله اول برای طراحی کاتالوگ نظر شما را به نکاتی در این باره جلب کرده و به دلیل تخصصی بودن مقوله چاپ در مطلبی دیگر به بحث چاپ کاتالوگ نیز خواهیم پرداخت.
برای شروع طراحی کاتالوگ میبایست با یکی از نرم افزارهای طراحی آشنا بوده و برای افرادی که تازه شروع به طراحی کاتالوگ نموده اند پیشنهاد ما استفاده از نرم افزار Photoshop می باشد که ابزار های آن در دسترس تر و از پیچیدگی های کمتری نسبت به دیگر نرم افزارها مانند: in-design و یا illustrator برخوردار میباشد است.
بعد از انتخاب نرم افزار مورد استفاده، شناخت کلی از مخاطبین و هدف از طراحی کاتالوگ میباشد که درک صحیح این موضوع نقش تعیین کننده و مهمی در نوع طراحی را خواهد داشت، برای روشن شدن موضوع به این مثال توجه کنید:
اگر نیاز به طراحی کاتالوگ صنعتی باشد مسلما انتخاب رنگ های اصلی در طراحی و انتخاب فونت نوشته ها بسیار متفاوت تر از یک طراحی کاتالوگ آرایشی و یا پزشکی خواهد بود، بنابراین قبل از طراحی کاتالوگ سعی کنید کلیاتی از مخاطبین هدف و زمینه کاری به دست آورده و بر پایه این موارد شروع به طراحی کاتالوگ خود نمایید.
بعد از مشخص شدن موارد ذکر شده در بالا میتوانید با توجه به دانسته ها و کمی تحقیق رنگ اصلی و یا سازمانی مرتبط خود را نیز برای طراحی کاتالوگ انتخاب کرده و در مرحله بعد لازم است تا اقدام به تهیه محتوای مورد نظر برای طراحی کاتالوگ نمایید به طور کلی محتوای مورد نیاز برای طراحی کاتالوگ شامل عکس، متن، شعار های تبلیغاتی، نمودار، جدول و … میتواند باشد.
برای آشنایی بیشتر به مثال زیر درباره جمع آوری محتوا برای طراحی کاتالوگ توجه کنید:
– انتخاب یک یا چند تصویر شاخص برای طراحی جلد کاتالوگ:
منظور از تصویر شاخص این است که تصویری متناسب با ابعاد طراحی کاتالوگ شما باشد و ضمنا بتواند کلیت زمینه شغلی مورد نظر را در نگاه اول تداعی کند و همچنین دارای جذابیت بالایی باشد.
– طراحی صفحات پیشواز کاتالوگ:
که میتواند شامل فهرست، خلاصه ای از نوع خدمات یا محصولات شرکت، فروشگاه و یا کارخانه تولیدی شما و … باشد.
– نمایش وجه تمایزات شما در صفحات اولیه کاتالوگ مانند: گواهینامه ها، سوابق کاری ارزشمند، جوایز دریافتی و …
– درج آدرس، تلفن، آدرس وب سایت اینترنتی شما و دیگر اطلاعات تماس در پانوشت صفحات یا صفحات اختصاصی.
اهیمت تصاویر در طراحی کاتالوگ
تصاویر انتخاب شده در کاتالوگ میتواند تاثیر زیادی در میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح خدمات و یا محصولات را برای مخاطبین شما داشته باشند پس سعی کنید ضمن جذابیت، تصاویر شما واضح و ترجیحا واقعی باشند، همچنین اگر نیاز به عکاسی و تصاویر حرفه ای برای طراحی کاتالوگ خود دارید پیشنهاد میکنیم این مطلب را با عنوان ” عکاسی برای کاتالوگ و بروشور ” نیز مطالعه کنید.
در ادامه به نکاتی درباره طراحی كاتالوگ توجه کنید:
۱٫ طراحی کاتالوگ باید به گونه ای باشد که قابل حمل باشد و به آسانی بتوان آن را مطالعه نمود.
۲٫ در طراحی کاتالوگ توجه به محدودیت در تعداد صفحات درج مطالب (به صورت خلاصه) و اجتناب از توضیحات بیش از اندازه ضروری است.
۳٫ مسلما پیشنهاد نمیکنیم برای معرفی برند دیگری کاتالوگ طراحی کنید!
مخاطبی که کاتالوگ شما را در دست دارد باید بتواند با شما ارتباط مستقیم و بدون واسطه برقرار کند.
۴٫ طراحی کاتالوگ بایستی ترکیبی از تصاویر جذاب همراه با متون باشد، اگر متون زیادی دارید پیشنهاد میکنیم اقدام به طراحی کتابچه یا بروشور نمایید.
۵٫ با توجه به فرصت مناسب مخاطب جهت مطالعه کاتالوگ، انتخاب دقیق و سنجیده را برای مخاطب مهیا می کند.
۶٫ بشر از دیر باز همواره ورق زدن را دوست داشته است!
سعی کنید در طراحی کاتالوگ خود حداقل از ۸ صفحه استفاده کنید تا این لذت را از مخاطبین خود نگیرید و نسبت به روش های دیگری که تا کنون خود را معرفی کرده اید مانند: تراکت، پوستر و … سنجیده تر عمل نمایید.