برای خلق یک عکس تبلیغاتی خوب و جذاب، در ابتدا نیاز به یک ایده تبلیغاتی جذاب داریم. ایده های جذابی در اتاق فکر مطرح خواهد شد که پس از بررسی های لازم مواردی از آن ایده های تبلیغاتی تایید و انتخاب می شوند. بعد از ایده پردازی باید به فکر تجهیزات و امکانات مناسب عکاسی برای طرح و ایده باشیم. مثلا اینکه از چه دوربین و یا لنزی استفاده کنیم، در چه فضایی عکاسی کنیم، احتیاج به چه سیستم نورپردازی دقیقی داریم. ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی نقش کاملا متفاوتی را ایفا می کند و به صورت مستقیم به نوع مصرف کالا مربوط می شود.
عکاسی تبلیغاتی یعنی اینکه ما چطور کالا را دقیقا و در مدت زمان کوتاهی به مصرف کننده و مخاطب معرفی کنیم. مخاطبی که در دنیای پیشرفته امروزی مجذوب تصویر و عکس است ، با دیدن یک عکس تبلیغاتی، ببینده باید بتواند به ابعاد، کاربرد و روش های استفاده آن محصول آشنایی پیدا کند.
یک عکس تبلیغاتی خوب باید عدالت را رعایت کند و این بدان معنی است که نباید یک کالا و یا محصول بی کیفیت را توسط ترفند های عکاسی و تبلیغاتی، بصورت نادرست به مصرف کننده نشان داده شود و در مصرف کننده القای نادرست شود. تاثیرگذاری عکس های تبلیغاتی بروی مخاطبین و مصرف کنندگان بسیار بالاست و این تاثیر رابطه مستقیم با مهارت عکاس، و موفقیت آن بستگی به خلاقیت عکاس دارد. بنابراین هرگونه عکسی که در خدمت معرفی و تبلیغ کالاها، تولیدات و خدمات باشد عکاسی تبلیغاتی محسوب میشود.
نکاتی در مورد نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی :
- برای تنظیم نور کمی زمان لازم است.
- می توان از لطیف کننده های نور (diffuser) بین منبع نور اصلی و سوژه قرار داد. که باعث نرم و محو شدن لبه سایه های سوژه میشود.
- از یک و یا دو نور جانبی هم می توان استفاده کرد. یک عکاس تبلیغاتی باید تمام نور موجود را در کنترل خود داشته باشد.
- استفاده از سافت باکس (soft box) بروی منابع نوری (مخصوصا نورهای جانبی).
- برای دیفیوز کردن نور می توان از کاغذ کالک و یا پارچه سفید استفاده کرد.
- نور پس زمینه برای جدا و برجسته کردن سوژه بسیار اهمیت دارد.